Sunday 10 March 2013

Berkat

Oleh: Archer

Berkat.

Bila disebut berkat, kita biasa kaitkan dengan rezeki. Ya makanan! Bukankah itu yang kita minta dalam doa sebelum kita makan. Tapi sebenarnya berkat ni luas. Luas sangat. Umur yang berkat, hubungan yang berkat, kesihatan yang berkat, kejayaan yang berkat dan banyak lagi la.

Berkat bukan terletak pada banyak atau sedikitnya. Tapi berkat ialah, apabila ia sedikit, ia mencukupi dan bila banyak boleh dibelanjakan pada jalan yg baik dan betul. Umur juga begitu. Tak semestinya panjang, tapi mampu untuk dimanfaatkan pada jalan yg baik-baik. Imam Nawawi, Khalifah Umar Abdul Aziz, As-Syahid Imam Hassan Al-Banna. Mereka tidak hidup lama. Ada antaranya wafat sekitar umur 40-an. Tapi jasa mereka? Subhanallah! Sampai ke hari ini bukan? Buku-buku tulisan mereka, peribadi-peribadi mereka, fikrah mereka. Hidup hingga ke abad ini. Itulah berkat pada umur.

Kejayaan juga perlu ada keberkatan. Ramai mahasiswa yang berjaya dalam bidang akademik, tapi tanpa keberkatan. Kejayaan itu tidak dapat digunakan untuk mencapai kejayaan dalam hidup. Kejayaan itu buat mereka jauh dengan Tuhan. Contohnya Qarun. Dia berjaya bukan? Hartanya banyak. Sangat banyak.Tapi sayang, hartanya 'menarik' dia jauh dari Tuhan. Dia berjaya dalam mengumpul hartanya, tp dia gagal dalam hidupnya.

Pelajaran, kekayaan, kawan-kawan. Semua tu penting dalam hidup. Tapi, itu bukan tujuan hidup. Itu hanya keperluan hidup. Keperluan hidup perlu digunakan untuk mencapai tujuan hidup. Jangan keliru antara keperluan dan tujuan ^__^. Harta bukan tujuan, tp keperluan hidup, sama macam pelajaran, rupa dan segala yg kita ada.

Jadi, macam mana nk dapat berkat?

Mudah! Rapat dengan Pemberi umur, rezeki, ilmu, harta dan segala-galanya. Barulah dia memberi dengan keberkatan-Nya. Jika tidak, Dia akan menyekat segalanya. Atau Dia memberi, tp dengan kebencian, tanpa keberkatan. Banyak, tp menyempitkan. Tinggi, tp menhinakan. Lumayan, tp melepaskan.

Jom, bersama ana mencapai berkat! ^__^

Gambar: Azwan Rasidan
Rujukan: Nota Hati Seorang Lelaki, Ustaz Pahrol Muhd Juoi


No comments:

Post a Comment