Monday 31 October 2011

Let's think about it!

Salam semua.

Hope you guys are fine under HIS blessing ;)

Pada entri kali ni ana nk mengajak para pembaca berfikir bersama-sama ana. JOM!

Try to imagine, bagaimana agaknya hidup kita sekiranya kat dunia ni x de langsung lampu isyarat. x de peraturan jln raya. Pokoknya kita bleh guna jalan raya tu ikut suka. Hmm? Cmna ar agaknya? Ana rasa kita msti takkan terperangkap dlm kesesakkan lalu lintas kan? Pastu mesti kita sampai cepat kt tempat yg kita tuju. X pyh berenti2. Huhuhu bestnya cmtu....

HEY WAIT!!!

Try to think from other view. Hmmm. Jln raya akn jd sgt2 bahaya. Pasti hari2 kita dgr berita2 tentang kmalangn2 maut. Sedangkan ada lampu isyarat dan peraturan jln raya pon msih berlaku kmalangn dan sebagainya, ini kan bila x de. Klu kt selekoh plak, pakat bergaduh la jwbnya. Semua pakat nk jln dulu. Silap2 sampai msk hospital plak. =.=


Jd, x over la klu ana kata somehow, lampu isyrat dan peraturan jln raya tu SANGAT penting dan SANGAT perlu sbb ia umpama guidance, panduan utk kita. Rite? Semua tu x mnghalang kita mngunakan jln raya, cuma ia mmandu kita bgaiman mnggunakan jln raya tu dgn btul. Dan pastinya peraturan2 dan lampu isyart tu, adlah ilham mereka yg mnciptakan dan mahir soal2 jln raya ni. Dan apa yg buat kita ikut semua peraturan2 tu? 

Sbb kita percaya. Kita yakin. Kita mampu pergi dan pulang dgn selamat andai kita patuh pd praturan2 ni. Malah ana yakin, para pmbaca jgk pasti terasa bhawa klu semua org ikt praturan2 ni, mesti tiada lg kmalangn di jln raya kan?

Then, same goes to Quran. It is a guidance. Create by the ONE AND ONLY ALLAH, the creator of the universe.Yg Maha Arif tentang selok belok 'jalan raya' kehidupan. Quran bkn turun utk menghalang kita. Ia turun utk mmbntu, 'mnghadkan kelajuan' kita, dlm mnjalani ranjau2 kehidupan. Memberi panduan dimana kita bleh 'parking' dan di mana x bleh. Klu peraturan2 jln raya dan lampu isyrat mampu mnghalang kemalangan, begitu juga Quran. 

Picture from;heninuraini.wordpress.com

Ia myediakan panduan utk kita dlm setip episod kehidupan kita. Bukanlah seseorg itu berfikiran kolot mahupun tertutup andai setiap inci khidupannya, dia cuba utk rujuk 'manual kehidupan' dari ' engineer' alam ini. Malah, dia seorang yg bijak! ;) Setiap perkara ada hadnya. Hatta dlm berfikir jgk ada limitnya. Ada yg kita digalakkn berfikir tentangnya, dan ada pula yg kita langsung dilarang berfikir tentangnya. Kerana kita x akn mampu memikul jawapannya. Bukankah manusia itu lemah?

Jd mengapa kita x gunakan 'manual' ini sebaiknya? Dalam setiap langkah khidupan kita? Won't our life be better? Sepertimana kita yakin pd keberkesanan peraturan2 jln raya, mngapa kita x yakin pd keberkesanan Quran?

Mari saudaraku! Back to Quran. Solusi segala masalah, ubat segala penyakit. Just have faith and believe =)

No comments:

Post a Comment