Friday 24 February 2012

Indahnya Hidayah ^_^




Hidayah=Petunjuk=Guidance=cahaya

ALLAH ada menyebut tentang maksud Hidayah dlm beberapa ayat dalam AlQur'an. Salah satunya dalam surah Al-An'am ayat 104:

" sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti2 yg terang, maka barangsiapa yg melihat bukti2 itu (hidayah), maka bermanfa'atlah bagi dirinya.."

Hidayah tidak ALLAH beri pada orang yang 'biasa-biasa' tapi ALLAH beri pd orang-orang yang ALLAH pilih. Pada orang-orang yang istimewa. Pada orang-orang yang tidak pernah berputus asa untuk mencarinya. Hidayah itu ALLAH beri pada saya dan juga anda! Maka bersyukurlah dan berbanggalah kerana anda menjadi pilihan ALLAH

Dalam menjaga hidayah perlukan kesabaran dan kekuatan ibadah agar hidayah itu sentiasa berada dalam hati kita Dkt sini ana nak berkongsi sikit tentang tips-tips untuk sentiasa diberi hidayah oleh ALLAH. InsyaALLAH

Tips-tips Mendapat Hidayah
  1. Banyakkan memuji ALLAH
  2. Banyak ingat akhirat
  3. Banyak ingat mati
  4. Elakkan ujub dan riak
  5. Baiki kekurangan diri dan menutup aib orang lain
  6. Banyakkan A-Fatihah
Kita selalu lupa pada ibadah mudah ni. Kita mencari-cari masa untuk membuat ibadah yang lebih besar mcm tahajud dan tilawah. Tapi kita lupa pada ibadah yang kecil tapi besar impaknya pd hati-hati manusia. Jd insyaALLAH kita sama-sama perbaiki diri kita dan famili serta sahabat-sahabat kita. Moga hidayah sentiasa dalam hati kita.

No comments:

Post a Comment